Osip od pelena kod dece

Osip od pelena ili diaper dermatitis se često viđa kod novorođenčadi i najčešće se odnosi na kontaktni iritantni dermatitis koji nastaje usled dejstva većeg broja faktora. Može da se komplikuje razvojem sekundarne bakterijske ili gljivične infekcije.

U nastanku osipa od pelena primarnu ulogu imaju topla i vlažna sredina ispod pelena i mehaničko oštećenje kože usled čestog čišćenja čime se narušava barijerna funkcija kože. Razvoju oboljenja mogu da pogoduju brojni predisponirajući faktori poput seboreje, atopijskog dermatitisa, sistemska oboljenja kao i različiti alergeni iz deterdženata, omekšivača i sintetičih materijala uz iritanse (amonijak iz urina te lipase i protease iz stolice) i infekcije (gljivične i bakterijske) mogu da pogoduju nastanku oboljenja.

Oboljenje se klinički manifestuje pojavom mrljastog crvenila, bubuljica, plakova i erozija na glutealnoj regiji i perianalno. Prisustvo sitnih gnojanica na perianalnoj i genitalnoj regiji ukazuje na prisustvo gljivične infekcije koju izaziva Candida albicans. U najvećem broju slučajeva dijagnoza se postavlja na osnovu kliničke slike.

Ukoliko se promene ne povlače pod standardnom terapijom trebalo bi da se razmišlja o nekim drugim oboljenjima koja mogu da dovedu do zapaljenskih promena u glutelanoj regiji poput psorijaze, granuloma glutelae infantum, primarnoj kandidijazi, seboroičnom dermatitisu, acrodermatitis enetropathica i histiocitoza X.

Prognoza

U većini slučajeva pelenski ojed traje 3-4 dana i ima tendenciju ka spontanom povlačenju. Teži oblici oboljenja su posledica hronične iritacije kože ili sekundarne infekcije sa Candidom ili bakterijama.

LeČenje osipa od pelena

U cilju prevencije i smanjenja osipa u pelenskoj regiji potreno je pridražavati se sledećih preporuka:

• Održavajte glutealnu i genitalnu regiju deteta čistom i što suvljom putem blagog čišćenja (sa pamučnim vaticama navlaženim mlakom vodom ili pod mlazom tečne vode) i čestog menjanja pelena odmah nakon uriniranja ili defekacije.
  • Izbegavajte upotrebu vlažnih maramica za čišenje kože, te omekšivača  i agresivnih deterdženata pri pranju veša
  • Preporučuje se povremeno izlaganje kože vazduhu bez nošenja pelena
  • Zaštitne kreme i dečija ulja mogu da spreče dejstvo vlage i iritanasa na kožu i da ubrzaju izlečenje.

Kod jače izražene upale indikovana je terapija blagim kortikosteroidnim kremama u što kraćem vremenskom periodu. Prisustvo gljivične infekcije zahteva upotrebu antimikotičnih krema. Bakterijske infekcije trebale bi se lečiti antibiotskim kremama. Kod jako izražene upale potrebna je opšta terapija sa antibioticima.